Historisk affeksjonsverdi

Hun var bygd som en gammel bil. All tyngden var plassert bak. (Dennis Norden)

Svinesund var fergested fra 1928. Bygningen Gamle Svinesund, kalt Søylegården, fikk dagens form rundt 1850. Den gamle kongevei gikk opp rett bak dette stedet, som også var betydningsfullt da svenskenes kong Karl XII var i kamp der (1716–18), og senere som grensepoststed på 1700- og 1800-tallet. På Søylegården sto det et skrivebord, og dette har siden gått i arv i min familie. I dag står det hjemme hos familien Sunhome. Jeg er veldig glad i dette vakre skrivebordet med dens flotte patina, som har sin historie fra spennende tider.
Bildet på veggen er en illustrasjon fra 1816 og viser utsikt over torvet i Bergen. Bildet hang i alle år i min fars kontor i Oslo. Telefonen er også et arvestykke, og kommer fra Rikstelefonen i 1918. Med inspirasjon fra en meget velbrukt utgave av Henriette Schønberg Erkens “bibel” av en kokebok, tryllet min bestemor frem mange av sine herlige måltider. En illustrert bibel fra 1800-tallet, en gammel roman og et lino utskjæringsverktøy har også stått hjemme hos mine besteforeldre. Alle kjære minner, og viktig å ta vare på for videre generasjoner.
Har dere noen kjære gjenstander i huset dere setter ekstra pris på?
Nå må jeg gjøre meg ferdig å pakke. Familien Sunhome skal avgårde å se på vår nye valp. Gleder meg så jeg har sommerfugler i maven!
Da ønsker jeg dere alle en herlig fredag!
Klem fra Anette Willemine

Minner om Give Away! Trykk her hvis du vil være med!

Foto: Anette Willemine Sunhome

Comments

17 responses to “Historisk affeksjonsverdi”

  1. Camilla Avatar

    Utrolig flott, også så herlig med den gamle telefonen.

    Så spennende med ny valp. Hva slags rase har dere valgt?

    Klem C.

  2. Småbyliv Avatar

    Nydelige bilder!! Og sitatet øverst er bare suuuperherlig, hehe :o)

    Koselig med ny valp, høres ut som en perfekt start på helgen. Lykke til og ha en herlig helg!!

  3. Mona Avatar

    Utrolig flotte ting, og med historien som hører til blir de jo uerstattelige minner for familien. Ja, jeg har nettopp fått noe fra min mor som jeg tilfeldigvis fant innerst i hennes garage, og som har tillhørt familien lenge. Denne tar jeg med meg ut til øya, vent så får du se. Lykke til med liten valp…klem

  4. Lokki Avatar

    Så strålende vakre ting og for en spennende historie de bærer med seg!
    det er så hyggelig med slike ting som har stor affeksjonsverdi!
    MEN så gøy med hvalp da!! *smelt* det er nå så koselig!!
    Lykke til med besøket og nyt det!!
    Ønsker deg en nydelig helg!!
    Klem Lokki

  5. Forever Love ♥ Avatar

    Flotte ting og det betyr jo så mye når det er en historie bak…
    Og som kjent "byen e bergen" hihi.
    God helg og masse lykke til!!
    God klem

  6. Fro (Idyll på landet...) Avatar

    Så fine ting du viser bilder av! 🙂

    Spennende med valp, lykke til! 🙂
    Ønsker deg ei fin helg!
    Klem

  7. Ocean showroom Avatar

    Stilig telefon!
    Og så spennende med ny valp i sikte!
    Ønsker deg en kjempegod helg, Anette W!
    Klem, Lene

  8. Elin med Draumesidene Avatar

    Flott bord, og nydelege ting du hadde der! Kanskje vi kan ringe til kvarandre med desse gamle telefonane våre? 😉 Angåande døra mi… Eg har studert veldig på kvar ho kjem frå. Veit vi henta ei dør i fjor haust i ein gamal fjøs. Det regna veldig, og eg trur eg såg henne frå baksida, der ho er trefarga og ordinær. Så har ho blitt tatt rett i kjellaren. Gleda var stor, når eg fekk sett framsida. Eg har fleire liknande dører, tek vare på når eg kjem over slike 🙂 I går var eg ute på "milevis" tur, og gjekk forbi eit hus under opp-pussing. Der var det gamle skodder som var på vei i container. Men ikkje no lenger 😉 I dag har eg pussa tre bord ute på terrassen, og måla eitt av dei. Herleg med SOL!

    Lykke til med ny bissevoff! Spennande! Ynskjer deg ein fin fredagskveld, og GOD helg!
    Klem frå Elin 🙂

  9. Blått til lyst Avatar

    Flotte bilder og sjarmerende gjenstander!
    Flink du er!!!
    Så spennende med ny hvalp. Jeg synes jeg kjenner disse silkemyke bittesmå hvalpekroppene med den helt særegne lukten. Nå har vi jo hund, og skal ikke ha en til, men jeg skulle gjerne tittet bare bitte-litte grann på en hvalp… 🙂
    Lykke til!

  10. elinAnita (eddaskreativiteter ) Avatar

    Så flotte ting og ha:)minner om en svunnen tid..
    åhh så koselig at dere får dere valp….skulle gjerne jeg og:)
    gleder meg til og se bilde av den…
    kos den snille du..
    edddaKlemmer til deg….

  11. Guttemamma Avatar

    Så spennende da,kos dere masse og god helg♥
    klemmer

  12. Line fra huset på landet Avatar

    Åh, skal du se valpen ?! Heldige deg:) Den er helt sikkert heeelt skjønn.Det er noe helt spesielt med valper!
    For en herlig historie du skrev ned her. Gamle skatter med massevis av minner/verdier. Vakre gjenstander som gjør noe helt spesielt med rommet det står i.

    God helg, Anette.
    God klem fra Line

  13. ELIN Avatar

    Så morsomt at du skriver litt fra nærområdet mitt 🙂 Masse lykke til med turen for å se på ny valp. Det blir sikkert kjempe spennende og kos. Ha en super helg med masse sol, Anette. Klemmer fra Elin

  14. Miss Mette Avatar

    Hei Anette Willemine
    Så mye flott du har, og så kjekt at det har vært i familien ♥ Herlig skrivebord
    og den telefonen var bare wow!!! Fantastisk flott… og ikke minst uerstattelige minner 🙂
    Så spennende med en liten hund ♥ gleder meg til å se bilder av den lille…
    Ønsker deg en flott kveld, klem fra Mette

  15. Thelma Louise Avatar

    Så du har en russejente i huset du.:-) Og så spennede med ny valp….blir stas.:-)

    Jeg har mange kjære ting i huset som har gode minner, bla piano som min mamma fikk når hun var ung av sine foreldre.:-)

    ha en fin helg…solen skinner på oss…alle.:-)

  16. Solveig`s familie og Interiør blogg!! Avatar

    ÅII det er lenge siden at jeg har vært innom deg, KJære Anette!!
    Så masse fint du viser.. den gamle telefonen og bøkene.. I Love IT!!

    Nydelig!!

    Ha en super Lørdag!
    Klem fra Solveig

  17. Rosemary and Thyme Avatar

    Wow, for en flott telefon…
    Kjekt med skrivebordet som har vært i familien så lenge.
    Flotte ting du viser, og interessant lesing!

    Ha en fin kveld
    Klem Tove

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *