Sommeropplevelse i høyden

“I all opplevelse av stor natur: En kraft utover det menneskelige. Den lar seg ikke temme til uttrykk for menneskereaksjon og heller ikke kan vi tjene den som uttrykk i menneskelig reaksjon.” (Dag Hammarsjöld)
Våre venner fra USA har fått med seg mange flotte opplevelser mens de har besøkt oss. En av de som virkelig gjorde inntrykk var en tur til Preikestolen i Stavanger. Min datter, Caroline, tok som vanlig opplevelsen til det maksimale, og måtte jo selvfølgelig sette seg ytterst på Preikestolen å dingle med bena! “Bare” 604 meter rett ned til Lysefjorden! Tøffing? Jada, men jeg får hjertet i halsen noen ganger. Dagen var regnfull, men det satte ingen stopper for turen, faktisk. Det var en flott opplevelse!
Har du lyst til å ta deg en tur? Jeg legger ved litt informasjon som er hentet fra Visit Norway.
Ha en fiiin mandag!
Klem,
Anette Willemine

Foto: Caroline/Kelsey

Preikestolen er 604 meter høy og ligger som en prekestol over Lysefjorden. Den ble trolig dannet ved frostsprenging i den tid da isbreen lå ved og like ovenfor selve stolen, det er 10 000 år siden. Preikestolen som turistmål ble oppdaget rundt 1900.
I 1949 bygde Stavanger turistforening Preikestolhytta for at turistene lettere skulle kunne få tilgang på dette området.

Adkomst til Preikestolen:

  • Fra begynnelsen av mai begynner bussen fra Tau til Preikestolhytta å gå på både lørdager og søndager.
  • Fra midten av juni til ut i august går bussen fra Tau til Preikestolhytta fire ganger daglig.
  • Fra slutten av mai til midten av juni går bussen tre ganger daglig.
  • Fra midten av august til begynnelsen av september går den tre ganger daglig.
  • Bussen korresponderer med ferjeavganger fra Fiskepirterminalen i Stavanger.
  • Det er en to timers fottur på merket sti til Preikestolen.

Comments

12 responses to “Sommeropplevelse i høyden”

  1. Mona Avatar

    Denne turen bare må jeg få med meg en gang…har en del turmål som jeg håper å nå her i området i løpet av høsten….men tiden springer i vei..ha en strålende mandag..klem

  2. elinAnita (eddaskreativiteter ) Avatar

    Huff ja skjønner du får hjertet i halsen…..
    Flotte bilder……
    Nå er jeg snart på tur sørover igjen….gruer meg litt til det…..det blir så stille etter og vært sammen med masse venner og familie:(nå får vi prøve og arrangere et treff til høsten:)
    håper du koser deg min venn:)
    eddaKlemmer

  3. Line fra huset på landet Avatar

    Utrolig tøft gjort! Jeg fikk magesug av alle bildene her jeg. Og ikke av den typen "dette vil jeg forsøke selv" magesug altså.
    Jeg har høydeskrekk rett og slett.
    Men det var sikkert en fin tur for din Caroline. Jeg kan absolutt forstå at du føler du får hjertet i halsen av å se datteren henge utfor en stup slik som dette :O)
    Ha en fin dag, Anette;)
    God klem fra Line

  4. Landlige Hjem Avatar

    Ja det er litt av en tøffing du har, skjønner godt du får hjertet i halsen.. Uff, har høydeskrekk jeg så dette er nok ikke noe for meg hi hi:) Ingen tøffing her ikke, men kult å se andre!♥
    Nydelige bilder du viser!♥
    Jeg har vært litt borte fra bloggverden i det siste.. så jeg skjønner jeg har gått glipp av en hel masse 🙂
    Ønsker deg en strålende ny uke Anette 🙂
    Klem fra meg, Anki

  5. Guttemamma Avatar

    Aldri vært på prekestolen…mens er fantastisk ut. Mine barn skal IKKE ut på der…
    klemmer♥

  6. Lev Livet Lett Lokki Avatar

    Nå satt jeg nesten kaffilurken i halsen – så jeg forstår godt at du ble litt sjelven av din dristige datter!! Men det er slik det er å være ung – de er så vidunderlig levende!! Og gleden og smilet hennes smitter storveis!! Et herlig innlegg og måtte sommersolen skinne på deg og dine lenge lenge ennå :))
    Varm klem fra Lokki

  7. Jorid ♥ Noe på Hjertet Avatar

    Aaaah, det hadde jeg ALDRI turt!! Tøffingen 🙂 Skjønner mor hadde et hoppende hjerte da ja.

    Ha en fin kveld!
    KLem J

  8. Tone Avatar

    Hei!
    Så spennende med slike turer, jeg har selv vært der, neste gang må dere prøve Kjerag, det hadde nok vært det ultimatet for dine eventyrlystne barn:) Ha en fortsatt flott sommer!
    Sommerklem

  9. Fire Hjerter Avatar

    Der har jeg også vært for lenge siden. Imponerende sted. Husker jeg så noen indiske turister på vei innover i bare finskoene. De sleit litt kan man si.

    Jeg turte ikke sitte på kanten så jeg skjønner veldig godt at du fikk hjertet i halsen.

  10. Landlige Hjem Avatar

    Ja du, jeg sitter også å venter på solen som de har lovet, men fortsatt er det grått og trist .)
    Takk for koselig hilsen fra deg, ja det er godt med ferie 🙂 Fikk mange flotte natur opplevelser, og det var godt for kropp og sjel å komme seg ut i villmarken 🙂 Faktisk ble det noen flotte ørreter og det holdt til en god middag. Håper du har hatt en herlig ferietid også .)
    Nei nå får jeg vel prøve å gjøre litt husarbeid mens jeg venter i spenning på solen hi hi:)
    Kose deg videre lille venn .)
    Go`klem fra meg,
    Anki

  11. Hespe Avatar

    Iiiik, kjenner jeg får skjelving i beina bare jeg ser bildene og tenker tanken…. Har selv aldri vært på Preikestolen, men kunne veldig godt ha tenkt meg det :o)

    Nyt sommerdagene videre!

    Klem fra Hildegunn

  12. VÄSTKUST Avatar

    Underbara bilder från ett magnifikt ställe, varit där för många år sedan och nu blev jag sugen igen!
    Kramkram

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *